Skip Navigation

Válasszon nyelvet

A KETTŐS KERESZT- LENGŐKAROS FELFÜGGESZTÉS A LEGMEGFELELŐBB AZ AUTÓJÁHOZ?

A rövid vagy a hosszú választ szeretné hallani? A rövid válasz az, hogy egyes autók simább futásúak a kettős keresztlengőkaros felfüggesztéssel, de ez nem igaz minden autóra. Ez a márkától és a típustól függ.

A hosszú válaszból megtudhatja, hogy miért nem egyértelmű igen vagy nem a válasz erre a kérdésre. Szeretne többet megtudni? Térjünk vissza az alapokhoz: mi az a keresztlengőkaros felfüggesztés?

Mi az a keresztlengőkaros felfüggesztés?

Először is fontos tisztázni a keresztlengőkaros és a kettős keresztlengőkaros felfüggesztési rendszerek közötti eltérést.

Más felfüggesztési rendszerek, például a MacPherson-rugóstagos felfüggesztés, egyetlen lengőkart (ezt nevezik néha keresztlengőkarnak) használnak. Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy ezek az egyetlen lengőkart használó felfüggesztési rendszerek is tekinthetők keresztlengőkaros rendszereknek. A legtöbben azonban szimplán „lengőkaros” rendszernek hívják a kettős keresztlengőkaros elrendezést. Az egyértelműség kedvéért itt a „kettős keresztlengőkaros” kifejezést használjuk.

Mióta több mint egy évszázada először szerelték be az autókba, a kettős keresztlengőkaros felfüggesztés még a legrázósabb utakon is segít fokozni a vezetési kényelmet. Ez egy független felfüggesztési rendszer, vagyis minden egyes kerék önálló felfüggesztéssel van ellátva, így az út egyenetlenségei elsősorban az érintett kerékre vannak hatással.

Hogyan működik a kettős keresztlengőkaros felfüggesztés?

A kettős keresztlengőkaros felfüggesztés lehetővé teszi, hogy az egyes kerekek egymástól függetlenül viselkedhessenek és reagálhassanak. A funkcióját két kulcscsont alakú karral (más néven lengőkarral vagy kettős "A" karral) biztosítja, amelyek a kerékszerelvényen lévő csukló és az autó alváza között találhatók.

A felső és alsó lengőkarok mindkét végén gömbcsuklók vannak, amelyek több irányba való mozgást tesznek lehetővé. A függőleges mozgást a keresztlengőkarokra szerelt lengéscsillapító és tekercsrugó szabályozza.

A felső és alsó lengőkarok hossza és relatív szöge közötti kapcsolat óvatos beállításával egy szakember módosíthatja az autó menettulajdonságait és kezelhetőségét. Ebbe beletartozik a kerékmozgás szabályozása bizonyos paraméterekkel (például kerékdőlésszög, utánfutás szöge, keréktartás mintázata, elfordulási középpontmagasság, kormánygördülési sugár és csúszás).

Milyen típusú autók használnak kettős keresztlengőkaros felfüggesztést?

A kettős keresztlengőkaros felfüggesztési rendszerek gyakoriak a nagy teljesítményű autók és a sportos szedánok esetében. Többek között a következő népszerű autók használnak kettős keresztlengőkaros felfüggesztést: Alfa Romeo Giulia 952, Lancia Delta S4, Mercedes-Benz (a legtöbb típus), Toyota Tundra, MG Rover TF, Honda Accord és Aston Martin DB7. 

Ez a megoldás a nyitott kerekű versenyautók (például Formula–1 és Indianapolis) esetében is népszerű, amelyeken a lengőkarok jól láthatóak a karosszéria és a kerékszerelvény között.

A MOOG alkatrészkeresőjével megtalálhatja az autójának megfelelő felfüggesztési alkatrészt!

Alkatrész keresése

Melyek a kettős keresztlengőkaros felfüggesztés előnyei?

A kettős keresztlengőkaros felfüggesztés simább futást biztosít, különösen a hepehupás utakon, mivel az egyetlen keresztlengőkart használó rendszerekhez (például a MacPherson-rugóstagos felfüggesztéshez) képest ez a megoldás nincs hatással a futómű-beállításra. És amint láttuk, a kettős keresztlengőkaros felfüggesztés révén a szakemberek rugalmasan állíthatják be a különböző paramétereket, például kerékdőlést, az utánfutást és a keréktartást, hogy azok megfeleljenek a pálya vagy az út követelményeinek.

Ezen kívül, mivel nem lóg ki lengéscsillapító a kerékagy tetejéből, ez a felfüggesztéstípus kevesebb függőleges teret igényel. Ez azt jelenti, hogy nem kell növelni a menetmagasságot, ami negatív hatással lenne a kezelhetőségre, mivel magasabban lenne a jármű súlypontja.

És melyek a kettős keresztlengőkaros felfüggesztés hátrányai?

Tagadhatatlan, hogy a kettős keresztlengőkaros felfüggesztés tervezése, gyártása és karbantartása összetettebb – és így drágább – feladat, mint a többi felfüggesztéstípusé, a MacPherson-rugóstagos felfüggesztést is beleértve. Ha a számos alkatrész valamelyike meghibásodik, a teljes rendszert szervizelni és javítani kell, ami általában hosszabb időbe telik, mint a többi felfüggesztési rendszer esetében.

Ezenkívül az alkatrészek nagy száma azt is jelenti, hogy a kettős keresztlengőkaros felfüggesztés nehezebb és több helyet foglal (vízszintesen), mint a többi felfüggesztési rendszer.

Végül pedig a rendszert nehéz elsőkerék-meghajtású autókhoz igazítani, ezért nem megfelelő minden autómárkához és -típushoz.

Tehát a kettős keresztlengőkaros felfüggesztés a legmegfelelőbb az autómhoz?

Visszatérve a rövid válaszhoz: ez az autó márkájától és típusától függ. Egyes autók esetében a kettős keresztlengőkaros felfüggesztés által biztosított fokozott kényelem és teljesítmény ellensúlyozza a felszerelés és karbantartás extra bonyolultságát és költségeit. Más autók esetében viszont megoldhatatlan a felszerelése, vagy nem jelent akkora eltérést, hogy megérje felszerelni.


A cikk tartalma csak tájékoztatásul szolgál, és nem helyettesíti a szakmai tanácsokat, amelyeket egy képzett szakembertől vagy autószerelőtől kaphat. Javasoljuk, hogy az itt felvetett témákkal kapcsolatos kérdéseivel forduljon egy képzett szakemberhez vagy szerelőhöz. A MOOG semmilyen körülmények között nem felelős a tartalmak felhasználásából fakadó esetleges veszteségekért vagy károkért.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK


A futómű-beállítás fogalma, célja és módja


Bővebben


Kerékdőlés, utánfutás és keréktartás az ovális pályán


Bővebben


A felfüggesztés problémáinak gyakori jelei


Bővebben


Lehet vezetni egy autót hibás felfüggesztéssel?


Bővebben


Meddig használhatók a kerékcsapágyak?

498888104
Bővebben


Az autó kormányrendszerének működése: egyszerű útmutató

492988150
Bővebben


A kormányzási alapelvek összehasonlítása: autók és kerékpárok


Bővebben