Skip Navigation

Válasszon nyelvet

A JÁRMŰ
ELLENŐRZÉSE:
ELÜLSŐ
SZERELVÉNY 

A biztonságos vezetéshez nem csak az autó motorjának kell megfelelő állapotban lennie. Az „elülső szerelvény” alapvető fontosságú, mivel ez kapcsolja össze a kormányművet és a felfüggesztést az alváz elejével. A kopott alkatrészek és a laza elülsőszerelvény-alkatrészek számos veszélyes problémát okozhatnak. A biztonságos vezetés, az érzékeny kormányzás és a gyors megállás egyaránt veszélyeztetett, ha problémák alakulnak ki, és a felfüggesztés és a kormánymű alkatrészei lazává vagy rozsdássá válnak. Megtudhatja, hogyan azonosíthatja a problémás területeket az autó elülső szerelvényének alapos vizsgálatával.

Mi az az elülső szerelvény?

Az elülső szerelvénynek nevezett alkatrészcsoport a jármű kormányrendszerét és felfüggesztési rendszerét foglalja magában. A szerkezetnek szorosnak, szilárdnak és biztonságosnak kell lennie, a fémből készült és a puha alkatrészeknek jó állapotban kell lenniük. 

Kormányrendszer: az autók kormányrendszerének két alapvető típusa van: a népszerű fogasléces kormányrendszer és a kormányházas rendszer. Ezek mindegyike esetében megvalósítható a rásegítés hidraulikus szivattyúval vagy újabban elektronikus kormányrásegítővel (EPS), amely a szűk helyeken való manőverezésben segít.

schema-1

Felfüggesztési rendszer: ez kapcsolja össze a kerekeket az alvázzal, és rugókat, lengéscsillapítókat, összekötőrudakat és lengőkarokat használ az ütések erejének elnyeléséhez és a relatív mozgás lehetővé tételéhez. 

 

schema-2

Milyen alkatrészekből áll a kormányzási és felfüggesztési rendszer?

Ezek a rendszerek szorosan kapcsolódnak egymáshoz. A jármű márkájától és típusától függően a következő alkatrészek találhatók az elülső szerelvényben:

Kormányműalkatrészek:

drag-links_sm

  • Kormánykar
pitman-arm
Axial-rods_sm
Steering-Rack-Gaitre-kits_sm
tie-rod-ends


Felfüggesztési alkatrészek:

Ball-Joints_sm
MOOG_Track_Control_Arm_sm
link-stabilizer

  • Csapágyperselyek
moog-bush
strut-mounts2


  • Keresztlengőkarok
wishbones


Az elülső szerelvény elhasználódásának és károsodásának vizsgálata

Az elülső szerelvény vizsgálatának lépései:

  1. Indulás előtt végezzen ugrálásvizsgálatot. Nyomja a leparkolt autót felfelé és lefelé, amíg a kocsiszekrény el nem kezd ugrálni. Ezután engedje el az autót. Az ugrálásnak meg kell szűnnie, és két ugrálási ütemen belül stabilizálódnia kell. Ha folytatódik az ugrálás, akkor valószínűleg ki kell cserélni a lengéscsillapítókat vagy a rugóstagokat. Később megvizsgálhatja ezeket.
  2. Az autó álljon vízszintes, egyenletes felületen, behúzott kézifékkel.
  3. Rögzítse kerékékekkel a hátsó abroncsok körül.
  4. Emelje meg az autó elejét kézi vagy hidraulikus emelővel.
  5. Vizsgálja meg a gumiabroncsokat – az egyenetlen abroncskopás értékes információkat nyújthat az elülső szerelvény esetleges problémáival kapcsolatban. Lásd a gumiabroncskopás mintázatait és okait.
  6. Ellenőrizze, hogy lazák-e a gumiabroncsok – ehhez fogja meg a bal és jobb oldalukat, és próbálja megrázni a kerekeket. Ezután fogja meg a kereket felül és alul, és próbálja ismét megrázni. A keréknek stabilnak kell lennie, úgyhogy ha mozgást vagy zajt észlel, az általában az összekötőrudak vagy a gömbcsuklók elhasználódására utal.
  7. Távolítsa el a gumiabroncsot, ha kilazult, hogy jobban megvizsgálhassa az alkatrészeket. 
  8. Vizsgálja meg a felső és alsó gömbcsuklók elhasználódottságát. Próbálja meg feszítővassal mozgatni ezeket a gömbcsuklókat, hogy lássa, lötyögnek-e. Ha befelé és kifelé mozognak, rozsdásak, akkor ki kell cserélni őket. Az is előfordulhat, hogy fel van hasadva a fedele, vagyis víz kerülhet bele.
  9. Vizsgálja meg a lengőrúd végein lévő összekötő rudakat (más néven keresztstabilizátor, amely összekapcsolja az ellentétes oldali kerekeket). Állapítsa meg, hogy lötyögnek-e. Ha ezek az elemek a minimálisnál nagyobb mértékben mozognak, akkor ki kell őket cserélni.
  10. A kormányösszekötő szerelvény ellenőrzéséhez fogja meg a szerelvényt, és rázással vizsgálja meg, hogy mozog-e. Megengedett bizonyos mértékű holtjáték a belső vagy külső kormányösszekötő gömbfejek esetében, és azt is ellenőrizni kell, hogy vannak-e repedések vagy szakadások a gumifedeleken.
  11. Vizsgálja meg a fogasléces rendszert (a kormányműfogaslécet tartalmazó központi rendszert). Ha szivárgás jelét látja, az a kormányszervo-folyadék (narancssárga vagy borostyánsárga színű, és égett szaga van). Előfordulhat, hogy a kormányszervo-folyadék tartályából a fogasléces rendszerre csepeg. Ha maga a fogasléces rendszer szivárog (a fogasléc végének tömítéseinél/fedeleinél), az gyakran azt jelenti, hogy ki kell cserélni a teljes egységet.
  12. Ne felejtse el megvizsgálni az összes csapágyperselyt (ezeket néha perselynek nevezik). Ezek a kritikus fontosságú, apró alkatrészek általában gumiból készülnek, és a fémalkatrészek közé helyezve csökkentik a súrlódást. A lengőkaron, a fogasléces rendszerben és más felfüggesztési alkatrészekben találhatók csapágyperselyek. Általában idővel, hő és igénybevétel hatására kopnak, ezért lazává és repedezetté válnak. Ezek cseréje bonyodalmas lehet, ezért beszéljen egy szerelővel, ha tönkrement csapágyperselyt lát.
  13. Végül vizsgálja meg a rugóstagokat, a lengéscsillapítókat és a tekercsrugókat. Ha túlzott mértékű ugrálást észlelt a kezdeti vizsgálat alkalmával, akkor alaposan vizsgálja meg ezeket a lengéscsillapító alkatrészeket. A lengéscsillapítók vagy rugóstagok a kerekek felett, függőlegesen helyezkednek el. A szivárgó olaj miatt nedvességet láthat vagy érezhet, esetleg horpadásokat vagy repedéseket láthat. Ekkor ideális esetben párosával kell cserélni őket. Ha így hagyja őket, romlani fog a kezelhetőség, és vészhelyzeti megállás esetén veszélyessé válik az autó. 

Az összes alkatrész hasonló sebességgel használódik el?

Bár a felfüggesztési alkatrészek azonos futásteljesítménynek vannak kitéve, néhányuk gyorsabban használódik el. Ilyenek például az azon az oldalon lévő alkatrészek, ahol gyakrabban mennek neki a padkáknak vagy mennek át kátyúkon. Ezenkívül ilyenek a nagyobb terhelésnek kitett alkatrészek is. A megterhelt gömbcsuklók nagyobb igénybevételnek vannak kitéve és gyorsabban használódnak el, mint a nem megterheltek!

Fontos időben elvégezni az elülső felfüggesztés javításait. Egy elhasználódott alkatrész hamar hatással lehet a többire, ami extra igénybevételt és szükségtelen feszültséget eredményezhet máshol. A járművezető biztonsága természetesen elsődleges fontosságú, ezért elengedhetetlen foglalkozni az elülső szerelvény problémáival, hogy az autó biztonságosan kezelhető legyen és a lehető legjobban teljesítsen. 

 

További minőségi alkatrészek a kormányműhöz és a felfüggesztéshez:

Termékek megtekintése

Kapcsolódó történetek
Betöltés...