Skip Navigation

Válasszon nyelvet

MI AZ A FOGASLÉCES KORMÁNYRENDSZER?

Számos különböző kormányzási rendszer van piaci forgalomban, a két leggyakoribb a golyósoros kormányzás, amelyet főleg a nehézgépjárművek, tehergépjárművek és nagyobb utcai terepjárók használnak, illetve a fogasléces kormányrendszer, amellyel elsősorban autókban, kisteherautókban és utcai terepjárókban lehet találkozni. 

Hogyan működik a fogasléces kormányrendszer?

A fogasléces kormányrendszer egy fogaskeréksorral alakítja át a kormánykerék körkörös mozgását a kerekek elfordításához szükséges lineáris mozgássá. A rendszerben megtalálható fordulatszám-csökkentő áttétel megkönnyíti a kerekek elfordulását.

Működési elve: a fogasléchajtás fogaskeréksora egy fémcsőben található, a fogasléc két vége kilóg a csőből, és egy axiális rúdhoz csatlakozik. A fogaskerék-áttétel a kormányoszlophoz csatlakozik, így a kormánykerék elfordításakor a fogaskerék forogni kezd, megmozdítva a fogaslécet. A fogasléc végein található axiális rudak a kormányösszekötő gömbfejhez csatlakoznak, az pedig a tengelyhez.

A fogasléchajtás kormányműáttételei

A legtöbb autó esetében a kormánykerék négy teljes fordulata szükséges a szélső ütközési pozíciók eléréséhez. A kormányműáttétel azt mutatja meg, hogy mennyivel kell elforgatni a kormánykereket ahhoz, hogy a kerekek bizonyos mértékben elforduljanak. A magasabb arány azt jelenti, hogy többet kell forgatni a kormánykereket a kerekek bizonyos mértékű elfordításához, míg az alacsonyabb arány érzékenyebb kormányzást biztosít.

Egyes autókban változtatható a kormányműáttétel. A fogasléces kormányrendszer közepén és végein eltér a fogak centiméterenkénti száma (fogosztás). Emiatt a kormányzás érzékenyebb, amikor a kormánykerék a szélső pozíció felé fordul, mint amikor a középső pozíció közelében van, ami manőverezhetőbbé teszi az autót.

A fogasléces kormányrendszereknek két fő típusa van:

  • Végcsatlakozás – az összekötőrudak a kormányműfogasléc végéhez csatlakoznak a belső axiális rudakon keresztül.
  • Középső csatlakozás – az összekötőrudakat csavarok rögzítik a kormányműfogasléc közepéhez.

Hogyan működik a szervorásegítéses fogasléces kormányrendszer?

Ha a fogasléces rendszer szervokormányrendszerrel van összekapcsolva, kissé módosul a kialakítása. Egy, a közepén dugattyúval ellátott henger lesz behelyezve a fogasléces rendszerbe. A dugattyú mindkét oldalán folyadék található. Ha nyomás alá kerül a folyadék a dugattyú egyik oldalán, az megmozdítja a dugattyút, amely elfordítja a fogaslécet, és segíti a kormányzást.

A fogasléces kormányrendszerrel kapcsolatos gyakori problémák

A kormányzás elengedhetetlen a jármű irányításához, ezért minden azzal kapcsolatos problémát a lehető leghamarabb diagnosztizálni és javítani kell. Kormányzással kapcsolatos jellemző problémák:

  • A kormánykerék nehézkesen mozog
    Ha nehezebbé válik a kormánykerék forgatása, az annak a jele lehet, hogy valamilyen probléma van a kormányműfogasléccel vagy nincs elengedő nyomás a szervokormányegységben. Lehet, hogy egyszerűen csak fel kell tölteni kormányszervo-folyadékot, de a legjobb, ha ellenőrizteti a rendszert.
  • Szivárgó kormányszervo-folyadék
    A kormányszervo-folyadék mennyisége csak szivárgás esetén csökken, ami a nehezebbé teszi a kormánykerék mozgatását. Ez önmagában nem jelentős probléma, viszont ha sokáig nem hárítja el, a kormányműház és a kormányműfogasléc túlmelegedhet vagy eltörhetnek a fogaskerekek. Érdemes akkor elhárítani a problémát, amikor egyszerűbben (és olcsóbban) megtehető. Az ilyen jellegű szivárgások lehetséges okairól ide kattintva talál további információt
  • Súrlódó hang kormányzás közben
    A kormányműházból hallható súrlódó hang a fémalkatrészek érintkezéséből ered, és elégtelen kenésre utalhat. Balra vagy jobbra forduláskor jól hallható a hang. Vizsgáltassa ki a problémát egy szerelővel, mert lehet, hogy a kormányműház cserére szorul.
  • Égő olaj szaga
    A kormányszervo-folyadék szaga hasonló az égő olajéhoz, ha vezetés közben érzi, az annak a jele, hogy a kormányműház túlmelegedett. Amint lehetséges, állítsa le a motort, és vizsgáltassa ki a problémát. A túlhevült kormányműházzal való haladáskor tűz keletkezhet. 

További részletek

Szeretne többet tudni autója kormányzási és felfüggesztési rendszeréről? Látogasson el a MOOG TV oldalára. A MOOG TV felületén érdekes videókat, hasznos tippeket és áttekinthető útmutatókat kínál, tehát ha többet szeretne megtudni az autójáról, ez a legmegfelelőbb forrás.

A MOOG TV felkeresése


A cikk tartalma csak tájékoztatásul szolgál, és nem helyettesíti a szakmai tanácsokat, amelyeket egy képzett szakembertől vagy autószerelőtől kaphat. Javasoljuk, hogy az itt felvetett témákkal kapcsolatos kérdéseivel forduljon egy képzett szakemberhez vagy szerelőhöz. A MOOG semmilyen körülmények között nem felelős a tartalmak felhasználásából fakadó esetleges veszteségekért vagy károkért.

Kapcsolódó történetek
Betöltés...