Skip Navigation

Válasszon nyelvet

Miért rázkódik az autó vezetés közben?

A főtengely, a fogaskerekes áttételek és a motor további mozgó alkatrészeinek forgása miatt normális, hogy az autó kissé rezeg vezetés közben. Amikor azonban ez az enyhe rezgés inkább rázkódásnak tűnik, meg kell vizsgálni az okát.

Az autó rezgésének ellenőrzése

Az autó túlzott rezgésének leggyakoribb oka a gumiabroncsok, a kerekek, a fékek, a kormánymű, a felfüggesztés, a tengely vagy a motor hibája. Ez sokféle lehetséges oknak hangzik, ugye? Ne aggódjon. Megvizsgáljuk mindegyiket, hogy lássuk, mik lehetnek a lehetséges problémák.

Először is próbálja meghatározni, honnan ered a rezgés és mikor kezdődött. A rezgés csak az autó indításakor és gyorsításakor észrevehető? Csak akkor fordul elő, amikor fordul és fékez? Csak akkor fordul elő, amikor nagy sebességgel halad? Vagy esetleg akkor erősödik fel, amikor gyorsít?

Most, hogy tudja, mikor kezdődött a rezgés, vessünk egy pillantást annak lehetséges okaira.

Autógumik

Az autó rázkódásának leggyakoribb oka valamilyen, a gumiabroncsokkal kapcsolatos probléma. Ezek a problémák a következők lehetnek:

  • Kiegyensúlyozatlan gumiabroncsok

Ha azt látja, hogy a rázkódás alacsony sebességnél minimális, de felerősödik, amikor 90 km/h sebességre gyorsít, jó esély van rá, hogy ezt a kiegyensúlyozatlan gumiabroncsok okozzák. Ha ellenőrizni szeretné, hogy ez az oka-e a túlzott rezgésnek, a legegyszerűbb, ha lapos területeket keres a gumiabroncsokon. A károsodás mértékétől függően előfordulhat, hogy egyszerűen a gumiabroncsok újbóli kiegyensúlyozásával elháríthatja a problémát. Ha azonban a károsodás túl nagy, akkor ki kell cserélnie a gumiabroncsokat.

  • Puha gumiabroncsok

A puha gumiabroncsok miatt az autó túlzottan rázkódhat, amikor nagyobb sebességgel halad. Ha nem talál lapos területeket a gumiabroncsokon, jó ötlet ellenőrizni, hogy a levegőnyomás megegyezik-e a kezelési kézikönyvben szereplő javaslatokkal. A puha gumiabroncsok defektet okozhatnak.

  • Egyenetlen gumiabroncskopás

A gumiabroncsok megfelelő beállítását a különböző közúti veszélyek könnyen megváltoztathatják. Emiatt azok egyenetlenül kophatnak, így például kagylósodás (hullámos terület a gumiabroncs futófelületén) vagy valamelyik oldalon túlzott kopás fordulhat elő. Ennek elhárításához ellenőrizze, hogy sérültek-e a gumiabroncsok, és cserélje ki és/vagy állítsa be újra őket (a károsodás mértékétől függően).

  • A gumiabroncs hibái

A nem kerek (vagyis torz alakú) gumiabroncs, vagy amelyen a futófelület vagy a belső övek leváltak a gumiabroncs testéről, az autó rezgését okozhatja alacsony (30 km/h alatti) sebességnél. Bár az ilyen típusú problémák oka lehet gyártási hiba, súlyos közúti veszélyek is előidézhetik őket.

  • Elkopott vagy sima gumiabroncsok

Ha a gumiabroncsok profilmélysége kicsi vagy egyáltalán nem mérhető, az autónak gyenge lesz a tapadása, korlátozott lesz a megállíthatósága és csökken a kanyarodási teljesítménye. Rossz időjárási körülmények között az autó csúszkálni is fog. A rázkódás egy további figyelmeztető jel arra vonatkozóan, hogy ki kell cserélnie a gumiabroncsokat.

  • Gépjármű‐keréktárcsák

Gumiabroncsokkal kapcsolatos problémaforrást jelenthetnek a keréktárcsák is. Ezt durva vezetés vagy nagy egyenetlenségek/kátyúk okozhatják, ami miatt a keréktárcsák elhajlanak, ezért sérül a gumiabroncs.

  • Alacsony gördülési ellenállású gumiabroncsok

Az alacsony profilú néven is ismert gumiabroncstípus egyre gyakoribb a hibrid és elektromos autókon, mivel a használatukkal csökken a légellenállás és a gördülési ellenállás, így környezetvédelmi szempontból is jobb teljesítményt nyújtanak. Ezek a gumiabroncsok azonban keményebbek, mint amihez a legtöbb járművezető hozzá van szokva, illetve kisebb vezetési kényelmet biztosítanak, mert nem nyelik el a szokott mértékben az úthibák hatásait. Ez azt jelenti, hogy ha az autó alacsony gördülési ellenállású gumiabroncsokkal van felszerelve, ez lehet a rezgés oka, de a legjobb, ha megvizsgálja a többi lehetséges okot is.

car-vibrations-body

Kerekek

Miután ellenőrizte a gumiabroncsokat, fordítsa a figyelmét a kerekekre. A rázkódást az alábbiak okozhatják:

  • Kiegyensúlyozatlan kerekek

Ha mély kátyúba ment vagy alacsony padkának ütközött, de nem károsodtak a gumiabroncsok, akkor is előfordulhat, hogy megsérültek a kerekek, ami miatt azok kiegyensúlyozatlanná válhatnak. Sajnos ezt nehezen tudja saját maga diagnosztizálni, ezért a legjobb, ha szakképzett szerelőhöz fordul, amennyiben úgy gondolja, hogy ez az autó rezgésének az oka.

  • Hajlott vagy sérült kerekek

A mély kátyúk és más közúti veszélyek meghajlíthatják vagy károsíthatják a kerekeket, ami miatt az autó túlzottan rázkódhat. A megfelelő diagnosztizáláshoz centrírozó gépet kell használni, amellyel megállapítható, hogy meg lehet-e javítani a kereket, vagy ki kell-e cserélni.

  • Kerék excentrikussága

Mérőműszerrel mérhető, és megforgatáskor a tökéletesen körkörös forgástól való eltérésekre vonatkozik. A mérésektől függően gyakran a legegyszerűbb megoldás az, ha új kereket tesz fel.

  • Kerékcsapágyak

Ha a kormánykeréken keresztül érzi a rezgést, akkor valószínűsíthető, hogy a kerékcsapágyak elhasználódtak vagy károsodtak. Bár a kerékcsapágyak általában az autó teljes élettartama alatt működőképesek maradnak, ez nem mindig van így, különösen, ha rendszeresen terepen vezet, sokat utazik vagy durva a vezetési stílusa.

Ha többet szeretne megtudni a gumiabroncsokkal és kerekekkel kapcsolatos problémákról, olvassa el a futómű-beállításról szóló cikkünket:

A MOOG TV felkeresése

Fékek

Ha a rezgést nem a kerekekkel vagy gumiabroncsokkal kapcsolatos probléma okozza, jó ötlet ellenőrizni a fékeket. Többek között a következő alkatrészeket kell ellenőrizni:

  • Forgórészek/féktárcsák

Ha a féktárcsák vastagsága eltérő, másképpen fogalmazva túl nagy az excentrikusságuk vagy nem teljesen kör alakúak, ez okozhatja az autó rázkódását fékezéskor. A fékpedál rezgését is érezheti, amikor lenyomja. A féktárcsa a nagy mértékű elhasználódás miatt megvetemedhet. Más szavakkal: a féktárcsa túlmelegszik, ha gyakrabban vagy erőteljesebben használják, mint amit az adott féktárcsa elvisel.

  • Féknyereg

Az is előfordulhat, hogy a féknyereg beragad a féktárcsán. Ha ez történik, rezgést fog észlelni a kormánykeréken keresztül, amikor 70 km/h feletti sebességgel halad, és égett szagot érezhet megálláskor.

  • Fékdobok

A féktárcsákhoz hasonlóan a fékdobok alakja is eltérhet a kör alaktól. Fokozottabb rezgést fog érezni, amikor lenyomja a fékpedált, valamint kaparó vagy csikorgó hangot fog hallani.

Kormányberendezés

A következő ellenőrizendő hely a kormányrendszer. A rázkódást az alábbiak okozhatják:

  • Laza alkatrészek

Idővel a kormányberendezés számos alkatrésze elkezd elhasználódni, ami miatt a kormányzás kevésbé érzékennyé válik, mint amilyennek lennie kellene. Hol észleli leginkább a rezgést? Ha a kormányberendezéssel nincs probléma, amikor egyenes úton halad, de rezeg, amikor kanyarodik, ez elhasználódott kormányösszekötő gömbfejekkel kapcsolatos problémát jelez. Ha azonban a kormánykerék akkor rezeg, amikor egyenes úton halad, de kanyarodáskor nem, akkor valószínűleg ki kell cserélni a gömbcsuklókat.

  • Szervokormányzás

A szervokormányzás egy további lehetséges oka annak, hogy kanyarodáskor a kormánykerék rezeg, de egyenes úton haladva nem. Ha ellenőrizni szeretné, hogy ez-e az ok, vizsgálja meg, hogy észlel-e szivárgás a szervokormányzási rendszer esetében, és győződjön meg arról, hogy a tartályban elegendő kormányszervo-folyadék található.

Felfüggesztés

 

A felfüggesztési rendszer a kormányrendszerhez csatlakozik, tehát ez a logikus következő lépés. A rezgés kiváltó okai például a következők lehetnek:

  • Nem megfelelő beállítás

A felfüggesztés beállításának meg megfelelővé válását az is okozhatja, ha padkának vagy kátyúba hajt. Ennek egyik tünete a különböző sebességeken észlelt rezgés.

  • Laza alkatrészek

Ha azt észleli, hogy az autó bizonyos sebességeken rezeg, de nem minden alkalommal, amikor adott sebességgel halad, akkor valószínűsíthető, hogy a rezgést laza felfüggesztési alkatrészek vagy csapágyak okozzák. Azt észlelheti, hogy a rezgés fokozódik, ha hepehupás úton halad, és nem szűnik meg, amíg le nem állítja az autót. Mindenképpen megéri ellenőrizni, hogy a felfüggesztési rendszer összes alkatrésze megfelelően van-e csatlakoztatva.

  • Elhasználódott alkatrészek

Az elhasználódott alkatrészek, például gömbcsuklók és lengőkarperselyek rezgést okozhatnak nagy sebességnél és fékezéskor. Ebben az esetben a rezgés figyelmeztetésként szolgál arra vonatkozóan, hogy a felfüggesztési rendszer ellenőrzést és karbantartást igényel, az esetlegesen elhasználódott alkatrészek cseréjét is beleértve.

Tengely

Az autón utoljára a tengelyt kell ellenőrizni, mielőtt rátérnénk a motorra. A következő három alkatrészt kell ellenőrizni a rezgés lehetséges okaként:

  • Elhajlott tengely

Ahogy már elhangzott, a kátyúba futás számos olyan károsodást okozhat az autón, amely nem látható azonnal. A kátyúk által okozott másik lehetséges probléma az elhajlott tengely. Ha a tengely elhajlott, az autó annál jobban rázkódik, minél gyorsabban halad.

  • Sérült hajtótengely

A hajtótengelyek gyorsan forognak, ahogy átviszik a motorteljesítményt a hátsó tengelyekre és kerekekre a hátsókerék-meghajtású járműveken (vagy az első tengelyekre és kerekekre elsőkerék-meghajtású járműveken). Ha ez el van hajolva, az súlyos mértékű rázkódást okozhat.

  • Elhasználódott állandó sebességű (CV-) csuklók

A CV-csuklók gumiból készült, harmonikaszerű borítások a meghajtótengelyek végein, amelyek rezgést okozhatnak, ha elszakadtak, mivel így szennyeződés, por és közúti törmelék kerülhet bele, ami károsíthatja a csuklókat. Ha ez elsőkerék-meghajtású autón történik, ki kell cserélnie a meghajtótengelyeket.

Motor

Az autón utoljára a motort kell ellenőrizni. Számos alkatrész okozhatja a rázkódást, például a következők:

  • Gyújtógyertyák

Az elhasználódott vagy koszos gyújtógyertyák miatt a benzines autók motorja egy vagy több hengere esetében gyújtáskimaradás jelentkezhet, ami rázkódást okozhat, amikor az autó üresjáratban vagy menetsebességben van. A legegyszerűbb megoldás, ha kicseréli a gyújtógyertyákat, illetve ellenőrzi a kapcsolódó vezetékeket.

  • Levegő- és üzemanyagszűrők és ezek bemenetei

A motor rezgését a levegő- és üzemanyagrendszerek is okozhatják. A probléma elhárításához néha csak kisebb módosításokra van szükség az üzemanyag-bemeneti rendszerben, például be kell állítani az üresjáratot a karburátoron, vagy meg kell tisztítani az üzemanyag-bemeneti rendszert.

Ellenőrizni kell a levegő- és üzemanyagszűrőket is. Az eltömődött, szennyezett vagy sérült levegőszűrő csökkenti a gyújtáshoz rendelkezésre álló oxigén mennyiségét, így kevesebb üzemanyag kerül a motorba, mivel az üzemanyag áramlása a keresztülhaladó levegő mennyiségétől függ. A motor rázkódásának oka az, hogy nem kerül elegendő levegő és üzemanyag a motorba. Az eltömődött üzemanyagszűrő miatt is hasonlóan viselkedik az autó.

  • Laza vagy levált tömlők

Ha az autó számos – levegő-üzemanyag keveréket, hűtőközeget, vákuumot stb. továbbító – tömlője közül valamelyik repedt, szakadt, laza vagy levált, annak következtében a motorhoz nem jut el mindaz, amire a megfelelő működéshez szüksége van. Emiatt az autó rezegni kezd, lefullad vagy gyújtáskimaradás jelentkezhet. Ez a probléma egyszerűen elhárítható, ha kicseréli a rossz tömlőket, illetve ellenőrzi, hogy az összes tömlő megfelelően van-e csatlakoztatva.

  • Sérült motortartó bakok

A motortartó bakok a motor és az autó karosszériája között találhatók, és elnyelik a motor rezgéseit, ugyanakkor az autóhoz rögzítve tartják a motort. Ha valamelyik motorbak sérült, érezni fogja a motor rezgéseit az autóban, amikor bekapcsolja a motort, de a rezgés jelentősen kisebb mértékű, ha a motor egyszerűen üresjáratban jár. A probléma egyetlen elhárítási módja a motortartó bakok cseréje.

  • Hibás vezérműszíj

A vezérműszíj biztosítja, hogy a szívó- és kipufogószelepek szinkronban legyenek a dugattyúk mozgásával. Ha probléma van vele vagy a többi szíjhajtású kiegészítő bármelyikével, a precíz kalibrálás érvényét veszti, és a motor rezegni fog. A vezérműszíj cseréjével elhárítható a probléma, ha az elhasználódott vagy sérült.


A cikk tartalma csak tájékoztatásul szolgál, és nem helyettesíti a szakmai tanácsokat, amelyeket egy képzett szakembertől vagy autószerelőtől kaphat. Javasoljuk, hogy az itt felvetett témákkal kapcsolatos kérdéseivel forduljon egy képzett szakemberhez vagy szerelőhöz. A MOOG semmilyen körülmények között nem felelős a tartalmak felhasználásából fakadó esetleges veszteségekért vagy károkért.

Kapcsolódó történetek
Betöltés...