Skip Navigation

Válasszon nyelvet

A FUTÓMŰ-BEÁLLÍTÁS CÉLJA, FOGALMA ÉS MÓDJA

Nem tudja egyenesben tartani az autóját? Vagy talán remegést érez? Mindkettő a rossz futómű-beállítás jele lehet. A „futómű-beállítás” az autó felfüggesztésének, vagyis a járművet a kerekekkel összekötő rendszernek a beállítását jelenti. Ez magában foglalja a rugókat, a csapágyperselyeket, az összekötőrudakat és minden mást, ami a rázkódás elnyelésére és a zökkenőmentes haladás biztosítására szolgál, hogy az autó jól reagáljon a vezető mozdulataira.

A futómű beállítása során a szerelő a gyártó által meghatározott műszaki adatoknak megfelelően beállítja a kerekek szögét. Minden új autó tökéletes futómű-beállítással gördül ki a gyárból az optimális irányíthatóság és fékezés érdekében.  

A futómű-beállítás ellenőrzésének módjai

A futómű-beállítás mérését és javítását több módszerrel végzik. Ellenőrzik az utánfutást, a kerékdőlést, a keréktartást és a menettengelyt:


  • Utánfutás: a kormányzott tengely függőlegessel bezárt szöge, az autó oldala felől nézve.
car-alignment-measurement-caster

 

  • Kerékdőlés: a kerekek függőleges dőlésszöge az autó eleje felől nézve.
car-alignment-measurement-camber

 

  • Keréktartás: a kerekek első részének befelé vagy kifelé dőlése az autó eleje felől nézve.
car-alignment-measurement-toe

 

  • Menettengely: a hátsó tengely középvonalára merőleges képzeletbeli vonal.
car-alignment-measurement-thrust

A futómű-beállítás szükségességének jelei 

Nem mindig könnyű eldönteni, hogy egy adott probléma oka a helytelen futómű-beállítás vagy az autó egyéb hibája. A helytelen futómű-beállítás legjellemzőbb tünetei a következők: 

Az autó balra vagy jobbra húz

Gyakran ezt veszi észre elsőként a vezető. Az enyhe húzás vagy oldalirányú sodródás normális, hiszen az utak nem teljesen simák, és a felületük mindig lejt valamennyire. Azonban az autót könnyedén, túlzott kormányzás nélkül egyenesben kell tudni tartani. 

A kormánykerék nem középen áll

Egyenes úton vezetve a kormánykeréknek központi helyzetben kell lennie. Ez egyszerűen megállapítható, ha megnézzük, hogy az embléma egyenesen áll-e. Ha a kormánykereket ferdének találja, a futómű beállítása megoldást jelenthet.

Az autó remeg, vagy a kormánykerék ugrál

Ha vibrálást érez a kezén, annak több oka is lehet. Lehetséges, hogy a rossz futómű-beállítás áll a hátterében, de nem feltétlenül. Az autó remegését kopott alkatrészek vagy a gumiabroncsok kiegyensúlyozatlansága is okozhatja. Centrírozással kiegyensúlyozható a kerekek forgás közbeni súlya. Ez nem azonos a futómű-beállítással, és gyakrabban el kell végezni.

A gumiabroncs rendellenes vagy túl gyors kopása

A gumiabroncs kopása sok mindent elárul az autó általános állapotáról. A szokatlan, például a kerekek belső vagy külső részére összpontosuló kopás alapján a képzett szakemberek megállapíthatják, hogy hogyan oszlik el az autó tömege. Ha a kerék teteje megdől, vagy a külső él túl kopott, akkor futómű-beállításra van szükség. A MOOG TV ezen videója bemutatja a gumiabroncskopás mintázatait és az egyes kopástípusok valószínűsíthető okait, valamint megoldást javasol a problémákra.

Ha ezen tünetek bármelyikét észleli, ideje ellenőriztetni a futóműve beállítását.

Mi okozza a futómű beállításával kapcsolatos problémákat?

 
A futómű az idő folyamán számos természetes okból elállítódhat, például az autó alkatrészeinek általános kopása és öregedése miatt. Egy konkrét esemény is elállíthatja a futóművet, például ha egy különösen mély kátyún halad át, vagy nekimegy egy magas szegélynek. Gyakran merülnek fel problémák a futómű beállításával balesetek után, ha pedig a növeli vagy csökkenti a menetmagasságot a felfüggesztés módosításával, újra el kell végezni a futómű-beállítást is, hogy megfeleljen a gyártó által meghatározott műszaki adatoknak. 

A beállítással kapcsolatos problémák okai

A futómű beállításával kapcsolatos problémák vizsgálata

A futómű-beállítással kapcsolatos problémák nem oldódnak meg maguktól. Ha figyelmen kívül hagyja őket, vagy elodázza a szervizelést, az további problémák megjelenéséhez és nagyobb, elkerülhető kiadásokhoz vezethet. A gyártó által meghatározott értékeken kívül eső kerékdőlés és keréktartás a következő problémákat okozhatja:

  • A gumiabroncs, valamint a kormánymű és a felfüggesztés alkatrészeinek idő előtti kopása – ami költséges
  • A felfüggesztési rendszer túlzott igénybevétele – ami káros
  • Az autó nehézkes irányítása és rossz úttartás – ami veszélyes

Milyen gyakran kell elvégezni a futómű beállítását? 

Ha balesetet szenvedett vagy nagy kátyúba hajtott bele, kiemelten fontos elvégeztetni a futómű teljes beállítását. Még ha 6 hónapon át semmi ilyen esemény nem is érte, a futómű-beállítás a rendszeres karbantartás része – általában 10 000 km-enként javasolt az elvégzése. Javasolt ellenőriztetni a futóművet a kormánymű vagy a felfüggesztés bármely alkatrészének a cseréje után is. Ez biztosítja, hogy az autó alkatrészei egymással összhangban, a lehető leghatékonyabban működjenek.

Wheel alignment at garage

Ha bizonytalan a futóműve beállítását illetően, forduljon szakemberhez. Jobb, ha biztosra megy, hiszen így elkerülheti a problémák felhalmozódását, és megspórolhatja az alkatrészek és a további javítások költségeit.

Kapcsolódó történetek
Betöltés...