Skip Navigation

Válasszon nyelvet

Az autó és a kátyúk

Bizonyított tény, hogy a kátyúk károsíthatják az autót – még akkor is, ha időben reagál, és részben elkerüli őket. A károsodások egy része azonnal látható, de bizonyos esetekben időbe telhet, mire észreveszi, hogy az autója nem a szokásos módon kezelhető.

Általánosságban a következő két tényező van közvetlenül hatással a kátyúk által az autón okozott sérülés típusára és súlyosságára:

  • A sebesség, amellyel a kátyúba fut;
  • A kátyú mélysége.

Tehát milyen típusú sérüléseket tudnak okozni valójában a kátyúk? Mit érdemes tennie, ha kátyúba futott? 

Milyen sérülést tudnak okozni a kátyúk?

Autógumik 

Ha kátyúkról van szó, a gumiabroncsok az autó legsérülékenyebb részei. A kátyúba futásból eredő gyakori problémák például az oldalfal-kidudorodás, a futófelület leválása és a kilyukadás. A gumiabroncsok egyenetlen kopását is tapasztalhatja, mert a kátyúba futás miatt nem lesz megfelelő a beállításuk, illetve a nagy vagy mély kátyú károsíthatja a keréktárcsát is.

Hogyan okozhat ilyen sérülést egy kátyú?

Oldalfal-kidudorodás akkor fordulhat elő, ha a gumiabroncs kátyúba fut, és a hatás miatt leválik a gumiabroncs (egyébként) légmentesen záródó betétje a gumiabroncs oldalfaláról, így levegő szivároghat a gumiabroncs karkaszába (vagy testébe). Emiatt buborék alakul ki az oldalfalban, amely bármelyik pillanatban kirobbanhat. Hasonlóképpen, leválhat a futófelület, amikor a gumiabroncs a kerékhez nyomódik, ha a kátyú kemény peremét találja el, ami felhasítja a gumit. És mivel a legtöbb modern autó keréktárcsája alumíniumból készült, az könnyen behorpad, ha mély kátyúba hajt.

Mit érdemes tennie, ha sérülést észlel a gumiabroncsokon?

Ha egyenetlen kopást észlel a gumiabroncsokon, a legjobb, ha figyelemmel kíséri a helyzetet. Ha azonban bármilyen más sérülést lát a gumiabroncsokon, ajánlott a lehető leghamarabb kicserélni azokat.

Ha a keréktárcsák behorpadtak, minél előbb próbálja őket kicserélni. A behorpadt keréktárcsa miatt károsodhat a tömítés a keréktárcsa és a gumiabroncs között, ami levegőszivárgást okozhat. 

Hogyan akadályozhatja meg, hogy a kátyúk sérülést okozzanak a gumiabroncsokon?

A kátyúk teljes mértékű kikerülése mellett a legegyszerűbb módja a kátyúk által okozott sérülések megelőzésének annak biztosítása, hogy a gumiabroncsok megfelelően fel legyenek fújva.

Kerekek

A kerekek is ki vannak téve a kátyúk okozta sérüléseknek. A kátyúk miatt a kerék meghajolhat, letöredezhet és elrepedhet, ami meggátolja, hogy a kerék és a gumiabroncs közötti tömítés légzáró maradjon. Ezenkívül a meghajlott kerék nem gurul simán. Érdemes megemlíteni, hogy a kerék töredezései nem mindig könnyen észrevehetőek, mert esetleg nagyon kicsik, valamelyik küllőben vannak, vagy fékpor és úti eredetű por fedi el.

Egy másik lehetséges kerékprobléma a futómű-beállítással kapcsolatos. A kátyúk kemény peremének eltalálása rezgésbe hozhatja a kormányrendszert, ami a kerekek elállítódását eredményezheti. Előfordulhat, hogy ezt a sérülést csak akkor veszi észre, ha az autó az egyik vagy másik oldalra húz, vagy ha a kormányzás kevésbé érzékeny, mint korábban.

Mit érdemes tennie, ha sérülést észlel a kerekeken?

A repedt vagy töredezett kerekek komoly problémává válhatnak, ezért a legjobb, ha kicseréli őket. A meghajlott kerekek néha javíthatók. Ha azt gyanítja, hogy a kerekek beállítása nem megfelelő, biztonsági okokból fontos, hogy gyorsan megvizsgáltassa és kijavíttassa őket.

Kormányzás és felfüggesztés

A felfüggesztés kompenzálja az út egyenetlenségeit, így nem érzi őket. A hirtelen kátyúba hajtás azonban megütheti a felfüggesztést, ami különböző problémákat okozhat. Többek között a következők jelzik, ha probléma van a felfüggesztéssel: az autó egy irányba húz; a kezelés érzete nem olyan feszes; egyenetlen gumikopás; vagy szokatlan rezgések és hangok.

Hogyan okozhat ilyen sérülést egy kátyú?

A kátyúk akkor okoznak sérülést, ha a kátyúba futás kezdeti ereje eljut a gumiabroncsokon át a kormánymű és a felfüggesztési rendszer alkatrészeiig (vagyis a lengéscsillapítókig, rugókig, kormányösszekötő gömbfejekig, lengőkarokig stb.). A kátyúk által okozott ismétlődő ütődések miatt gyorsabban elhasználódhatnak a kormányzási és felfüggesztési rendszer alkatrészei.

Mit érdemes tennie, ha sérülést észlel a kormányzási és felfüggesztési rendszerben?

A kormányművel és felfüggesztéssel kapcsolatos problémák többsége elhárítható az elhasználódott vagy sérült alkatrész cseréjével. A kormányzási és felfüggesztési rendszer károsodása veszélyt jelenthet a biztonságára, ezért javasolt, hogy hamar vizsgáltassa ki.

Alváz, karosszéria és kipufogó

Az alacsony menetmagasságú autók jobban vezethetőek, de nagyobb valószínűséggel sérülnek meg a kátyúktól. Ez lehet esztétikai kár, például az alacsony lökhárító vagy a küszöbspoiler karcolódása. Ennél súlyosabb károsodás, ha például az alváz karcolódik meg, ami rozsdásodáshoz vagy szivárgáshoz vezethet, illetve lyukak keletkezhetnek a kipufogócsövön, a kipufogódobon vagy a katalizátoron. A kipufogócső sérülése hangos zajjal és akár teljesítménycsökkenéssel járhat. Ezenkívül nagy valószínűséggel ártalmas szennyező anyagok távoznak a kipufogón keresztül, és a kipufogógáz akár az utastérbe is beszivároghat, ami egészségkárosodáshoz vezethet.

Mit érdemes tennie, ha sérülést észlel az alvázon, a karosszérián vagy a kipufogón?

Ha problémát észlel a kipufogóval, a környezeti és egészségügyi kockázatok miatt javasolt, hogy azonnal javíttassa meg azt. Az alvázon tapasztalt szivárgást is vizsgáltassa meg és javíttassa ki. A lökhárító és a küszöbspoiler felületi sérüléseit nem szükséges azonnal javíttatni.


A cikk tartalma csak tájékoztatásul szolgál, és nem helyettesíti a szakmai tanácsokat, amelyeket egy képzett szakembertől vagy autószerelőtől kaphat. Javasoljuk, hogy az itt felvetett témákkal kapcsolatos kérdéseivel forduljon egy képzett szakemberhez vagy szerelőhöz. A MOOG semmilyen körülmények között nem felelős a tartalmak felhasználásából fakadó esetleges veszteségekért vagy károkért.

Kapcsolódó történetek
Betöltés...